Mediarechtadvocaat Matthijs Kaaks: Zorgplicht van social platforms is terecht vergroot

Vier jaar geleden oordeelde de rechtbank dat Google niet aansprakelijk was voor advertenties waarin een foto van Jort Kelder werd misbruikt. Het hof oordeelde recent anders. Mediarechtadvocaat Matthijs Kaaks legt uit waar het verschil in zit en wat de uitspraak betekent voor benadeelde consumenten. Hoe zat het ook al weer? In 2020 verscheen er op Google een hausse aan advertenties waarin bekende Nederlanders als Jort Kelder bitcoins aan de man leken te brengen. Leken, want de advertenties waren nep. Vervelend voor consumenten die hun zuurverdiende centen verloren aan malafide bitcoinverkopers en vervelend voor de BN’ers die hun goede naam door het slijk gehaald zagen worden. Jort Kelder liet het er niet bij zitten en stapte naar de rechter. Hij stelde Google verantwoordelijk. De techreus had ervoor moeten zorgen dat de nepadvertenties uit zijn advertentienetwerk werden geweerd. De
advocatie
04-04-2024 13:34