Opinie: De bordjesrevolutie van het gerechtshof Amsterdam

Het gerechtshof Amsterdam heeft een nieuwe pilot gelanceerd: rechters in hoger beroep heten op de bordjes in de zittingszaal voortaan “rechter in hoger beroep” in plaats van ‘raadsheer’ — een titel die al eeuwen gangbaar is. Raadsheer Sannah Hübel presenteert het als een heldere, inclusieve en genderneutrale stap. Binnen de eigen kring wordt het toegejuicht als een “mooie kleine stap”. Buiten die kring roept het vooral een andere vraag op: is dit werkelijk de prioriteit van de rechtspraak? “Raadsheer” is geen ouderwetse, mannelijke benaming die vrouwen uitsluit. Het is een historische ambtstitel, vergelijkbaar met “hoogleraar”, “minister” of “voorzitter” — termen die in veel talen en culturen zonder problemen worden gebruikt. Ook in Nederland lijkt historische terminologie steeds vak...
advocatie
25-06-2026 09:05